Нові правила оформлення відстрочок від мобілізації: як подати через «Резерв+» або у ЦНАП

Нові правила оформлення відстрочок від мобілізації: як подати через «Резерв+» або у ЦНАП

З 1 листопада 2025 року в Україні запрацювала оновлена система оформлення та продовження відстрочок від мобілізації. Її ініціювало Міністерство оборони України, а Кабінет Міністрів підтримав відповідні зміни.

Мета нововведень — зробити процес максимально прозорим, швидким і зручним, а також зменшити навантаження на працівників ТЦК та СП, щоб вони могли ефективніше виконувати завдання мобілізації, повідомляють у Волинському ТЦК та СП. 

Основні зміни

  • Автоматичне продовження відстрочок, підстави для яких можна підтвердити через державні реєстри або які не змінюються з часом.
  • Оформлення онлайн через застосунок «Резерв+» — тепер основний спосіб подачі документів.
  • Паперові заяви відтепер приймають у ЦНАПах, а не у ТЦК.

Хто може оформити відстрочку через «Резерв+»

У застосунку наразі доступно 10 типів відстрочок, серед яких:

  • особи з інвалідністю;
  • тимчасово непридатні до служби (за електронною постановою ВЛК);
  • батьки дитини з інвалідністю до 18 років;
  • батьки повнолітньої дитини з інвалідністю I або II групи;
  • особи, які мають дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи;
  • жінки та чоловіки військових із дитиною;
  • батьки трьох і більше дітей у шлюбі;
  • самотні батьки, які виховують дитину до 18 років;
  • студенти, аспіранти;
  • працівники закладів вищої та професійної освіти.

У майбутньому в «Резерв+» з’явиться ще більше типів відстрочок, зокрема для осіб, які доглядають за батьками з інвалідністю.

Хто має звертатися до ЦНАП

Заяву до ЦНАП можуть подати ті, чий тип відстрочки ще не доступний у «Резерв+», або ті, хто не користується смартфоном чи має лише паперові документи.

Серед таких категорій:

  • опікуни, піклувальники, прийомні батьки дітей з інвалідністю;
  • особи, які доглядають тяжко хворих дітей, навіть без встановленої інвалідності;
  • усиновлювачі, прийомні батьки, патронатні вихователі дітей-сиріт;
  • особи, які постійно доглядають за хворими членами родини або людьми з інвалідністю;
  • особи, які мають чоловіка, дружину або батьків із інвалідністю I–III групи;
  • родичі осіб, які зникли безвісти або загинули під час війни;
  • військові, звільнені з полону;
  • педагоги та науковці, не залучені до освітнього процесу;
  • військовозобов’язані до 25 років, які пройшли базову військову підготовку.

Документи для ЦНАП

Для оформлення потрібно мати:

  • паспорт громадянина України;
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП);
  • пакет документів, що підтверджують підставу відстрочки (оригінали або нотаріальні копії).

Адміністратор ЦНАП передає документи до ТЦК через портал «Дія».

У разі позитивного рішення — ЦНАП повідомить телефоном, а також може роздрукувати оновлений обліковий документ або надати його в електронному вигляді через «Резерв+» чи портал «Дія».

Якщо рішення негативне, заявник отримає електронного листа з поясненням причини відмови.

Важливо

  • Заяву на відстрочку можна подати лише особисто. Представники, адвокати чи родичі не мають на це права.
  • Подання неповних або недостовірних даних може стати причиною відмови у відстрочці.
  • Подати паперову заяву з-за кордону неможливо.
  • Підтвердженням подачі заяви в ЦНАП є опис вхідного пакета документів, який видає адміністратор після приймання.

Ключова мета нових правил — зробити процес надання відстрочок зручним, зрозумілим і контрольованим, забезпечуючи справедливість для всіх категорій громадян.

Читайте також: 

Можливо зацікавить