Священнослужитель з Волині: «Коли серед ночі телефонують хлопці з передової і плачуть, – знаю: хтось із наших поліг»

Священнослужитель з Волині: «Коли серед ночі телефонують хлопці з передової і плачуть, – знаю: хтось із наших поліг»

Священник-волонтер Михайло Мельничук, настоятель православних церков у Маневичах і Серхові, навіть за сотні кілометрів є духовним наставником для воїнів-земляків. А в нашому краї невтомно згуртовує парафіян (і не тільки) задля допомоги нашим Збройним силам.

Про це пише газета Волинь

Зокрема, у Храмі Віри, Надії, Любові та матері їх Софії в Маневичах (на фото), на місці якого колись ріс ліс і який зводили 12 літ, панотець служить із 2019 року. Взагалі ж, у це селище він – лучанин – приїхав у 2000-му, закінчивши Волинську духовну семінарію. З його слів, на той час тут взагалі не було української церкви. За підтримки чотирьох небайдужих місцевих жителів, старших чоловіків, молодик і розпочав її створення (із двох кімнаток у колишній «газовій конторі»).

Священнослужитель з Волині: «Коли серед ночі телефонують хлопці з передової і плачуть, – знаю: хтось із наших поліг»
Храм Святих Мучениць Віри, Надії, Любові та їх матері Софії у Маневичах – місце сили для прихожан-волонтерів. Фото Світлани ЗОЗУЛІ.

Священнослужитель з Волині: «Коли серед ночі телефонують хлопці з передової і плачуть, – знаю: хтось із наших поліг»
Фрагмент благодійного концерту 25 лютого цього року для підтримки ЗСУ в цьому храмі. Фото з архіву отця Михайла МЕЛЬНИЧУКА.

«Пасти овець – це і відганяти вовків»

– Отче Михайле, коли саме ви стали поєднувати священницьку місію з волонтерською?

– Все почалося 2014 року, коли росія вдерлася на Донбас, і почали мобілізовувати наших хлопців. Перша моя поїздка була в сусідню Рівненську область, на полігон, де були на військовому злагодженні мобілізовані з Маневиччини. У мене тоді був бус «Т4», обладнаний під пасажирський. Посадив туди дружин наших захисників. Обладнав причеп, повний харчів та всіляких необхідних речей (ковдр, матраців, шкарпеток – і навіть мийно-«рильних» засобів), які принесли парафіяни. Поки це все розвозив на місці, дружини мали змогу поспілкуватися зі своїми чоловіками.

Потім почалися поїздки на Донбас – особливо в Луганську область: від Бахмута (Артемівськ колишній), міста, якого вже практично немає, через Лисичанськ, Сєвєродонецьк – до Станиці Луганської. Назад через Сватове поверталися. Фактично всю лінію розмежування ми тоді проїжджали.

Тоді йшло все: і харчі, і матраци, і ковдри, і якісь штани, чоботи... Та армія, яка була колись, це зовсім не та армія, яка є зараз. Нині хлопці наші набагато краще забезпечені.

– Що скажете, таки держава більше долучилася до цього чи, як зазвичай, – волонтери?

– Волонтери всього зробити не можуть. Максимально забезпечують різницю між тим, що потрібно, і тим, що є. Скажімо, пошити сотні тисяч форм, закупити стільки ж бронежилетів, касок, автоматів вони не можуть. Якщо я назбирав би на гармату, хто мені її продав би?.. Та й не маю дозволу на зберігання та використання вогнепальної зброї, тим паче, крупнокаліберної.

– Як людина і як духовна особа, яким чином переборюєте в собі двоякість нашого життя: «Не убий!», але, щоб вижити, відстояти свою землю, таки потрібно це робити?

– Я – священник, я – пастир. На фронті є мої парафіяни. Обов’язок пасти овець включає в себе і відганяти вовків. Я не радію з того, що від дрона, на який зберуть гроші наші парафіяни, загинуть люди. Бо в них також є діти, їх теж хтось чекає вдома, де їхня допомога також комусь потрібна.

Я радію з того, що з безпілотника буде знищено танк, який може покласти десятки наших хлопців. А той дрон, найперше, – збереже їм життя.

Але, знову ж таки, пасти овець – це і відганяти вовків… Ми їх сюди не кликали, вони нам тут не потрібні. Хай збираються додому. Їм навіть вибачимо, але після того, як вони покаються і будуть просити пробачення.

– Чи працюєте ви безпосередньо як капелан із певним військовим підрозділом?

– Ні, бо, переважно, служу на парафіях. Хоча я є учасником організації «Військові капелани Волині». Таке душпастирство є складовою моєї волонтерської діяльності. Бо коли приїжджаю на передову, то відчуваю, що хлопцям треба поговорити, розказати про свої переживання, про те, що їх турбує. А я просто слухаю-слухаю-слухаю…

І навіть коли не їду «туди», телефон – завжди біля мене. На ніч його не вимикаю. Усі парафіяни мій номер знають.

Часто буває так, що серед ночі – такий дзвінок: «Отче, ми прийшли із завдання». Питаю: «Всі повернулися?». У відповідь: «Ні, не всі…». Тоді встаю, беру папір і ручку, записую імена тих, хто загинув…

Буває, що дзвінок триває півтори-дві години вночі: розповідають, плачуть у слухавку... .

«Військо йде в наступ тільки тоді, коли є надійний тил»

- Як ви скажете, з релігійної точки зору, «за що» ця війна чи «для чого»?

– І є за що, і є для чого… Бог осміяний не буває. Він дав нам, українцям, багато чого: і Батьківщину з її кордонами, і землю родючу, і мову солов’їну, і церкву, й історію (героїчну, глибоку, давню). Дав нам і культуру, і традиції прекрасні… І, відповідно, цей Божий дар ми маємо цінувати. Але ж у нас як пішло – «а какая разніца», яка церква, якою мовою розмовляти, з ким дружити, з ким торгувати, під чию дудку грати і чиїх звичаїв дотримуватися… От Господь і дав випробування – війну. Вона закінчиться, перемогою України закінчиться, але тільки тоді, коли ми усвідомимо, що ми є українці, а не просто безлика когорта людей серед інших.

От приїжджаємо ми в будь-яку країну світу, по чому знають там, що ми – українці? Не за зростом, нашою вагою, не за розміром ноги – за нашою мовою, по тому, як ми молимося, яких звичаїв дотримуємося. І коли ми оце своє, духовне, що Господь нам дав, навчимося цінувати, тоді закінчиться війна. Бо тоді не буде в Україні російськомовних, яких кацапам треба буде «визволяти» й «захищати», не буде у нас місця для «русского міра»... Тоді українці не будуть дивитися в сторону росії, а – на свою землю, бо тут треба совісно працювати, лад наводити, владу достойну обирати. Рай треба будувати на своїй землі.

– Як у Тараса Шевченка, «…у нашім раї на землі нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим»… Чи велика у вас родина, і як ставиться до того, що ваша діяльність час від часу пов’язана із ризиком для життя?

– Ризик є завжди. Бо я не знаю, коли сьогодні буду йти з церкви додому, чи перейду дорогу, чи мене автомобіль зіб’є... Якщо ти ще тут потрібний, Господь збереже і дасть тобі розуму уникнути небезпеки, і будеш далі жити.

Ще з семінарії, будучи хлопцем, я знав, що хочу зробити щось своїми руками – збудувати храм. А ще – мріяв, щоб у мене була велика сім’я. І, дякувати Богу, зараз ми з матінкою Іриною виховуємо п’ятеро дітей.

– Розкажіть, будь ласка, детальніше про них…

Старший син, Владислав, у церкві – моя права рука. Коли приходжу на службу, то знаю, що в мене все вже готово: і просфори, і вино…

Мені лишається тільки ставати до престолу, до жертовника і проводити службу. Середній син, Михайло, – по домашньому господарству. Воно у нас – дуже доглянуте…

Щодо Владислава, то він зараз навчається на другому курсі педагогічного факультету ВНУ імені Лесі Українки в Луцьку. Цього року зі своїми товаришами-паламарями з Маневич і Серхова, де є моя друга парафія, буде вступати у Волинську духовну семінарію. А Михайло навчається в Рожищі – після дев’ятого класу пішов опановувати ветеринарну справу.

Інші мої діти – донечки Соломія та Аня – школярки, ходять, відповідно, у десятий і третій класи. А найменший у нас – син Марко. Йому – чотири роки.

Усім, чого я досяг, найперше, завдячую підтримці своєї родини, а ще – моїх парафіян. Мені є заради чого працювати. Бо військо йде в наступ тільки тоді, коли є надійний тил.

Читайте також: 

 

Можливо зацікавить

Важка хвороба забрала життя: на Волині попрощалися зі священником

Важка хвороба забрала життя: на Волині попрощалися зі священником

Відійшов у вічність священнослужитель з Волині

Відійшов у вічність священнослужитель з Волині

На Волині під час освячення класів священника ПЦУ побив прихильник московського патріархату

На Волині під час освячення класів священника ПЦУ побив прихильник московського патріархату

Останні роки за станом здоров’я був за штатом: на Волині попрощалися із священником
фото

Останні роки за станом здоров’я був за штатом: на Волині попрощалися із священником

Як святкували Водохреще понад століття тому: унікальні ретрофото 1916–1917 років
фото

Як святкували Водохреще понад століття тому: унікальні ретрофото 1916–1917 років

хрещення дитини, традиції

Коли краще хрестити дитину: священик розповів про таїнство

Рік змії 2025

Рік зеленої дерев'яної змії 2025: як церква ставиться до вшанування тварин щороку

Кабмін дозволив бронювати всіх священнослужителів, а релігійні організації відніс до критично важливих: що відомо

Кабмін дозволив бронювати всіх священнослужителів, а релігійні організації відніс до критично важливих: що відомо

«Він віддав своє життя і не заслужив, щоб занесли на подвір'я?» - брат загиблого бійця про відмову відспівати Героя в церкві
відео
фото

«Він віддав своє життя і не заслужив, щоб занесли на подвір'я?» - брат загиблого бійця про відмову відспівати Героя в церкві