Гра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзит

Гра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзит

Польща заборонила експорт української сільськогосподарської продукції, а слідом за цим рішенням заборонила і транзит цих товарів через територію країни. Наразі і перевізники, які мали доправити товари, і продавці, які ці товари продали за кордон, і виробники, які цю продукцію виготовили опинилися в невизначеному становищі.

Поки що всі сторони, у тому числі й закордонні замовники, які чекають товарів, підраховують збитки. Але на питання «Скільки це триватиме?» наразі ніхто не може дати відповіді. Більш того, багато хто побоюється: якщо ситуація не вирішиться – багато підприємств можуть просто не вижити і їм доведеться звільняти працівників.

Електронна черга - на «паузі»

Як розповіла виданню ВСН прессекретар Волинської митниці Валентина Черниш, наразі між пропуском «Ягодин-Дорогуськ» скупчення автівок, які пройшли митний контроль в Україні і чекають на вердикт польської сторони – немає. 

«Нас від скупчення транспорту так би мовити «врятувала» електронна черга. Інакше ми б мали величезну проблему на мості через річку Західний Буг. Водії, які планували перетнути кордон і вантаж яких мав проходити ветконтроль, записувалися в чергу і їм надходили повідомлення, коли з’явитися. Наразі ні на в’їзд в Україну, ні на виїзд з України черг немає», - каже вона.

Як повідомляє «Укртрансбезпека», наразі електронна черга реєстрації вантажівок для перетину українсько-польського кордону у пункті пропуску «Ягодин» на Волині тимчасово призупинена. Авто зареєстровані в черзі є, їх приблизно 800, але система стоїть на паузі з 16 квітня.

Не всі замовники готові оформлювати реекспорт

Але якщо на Ягодині вантажівок немає, то на інших пунктах пропуску з Польщею, через які їхали вантажівки і де була жива черга – ситуація інша. 

Як розповів генеральний директор ПП «Ромді Україна» Роман Тарасюк, наразі у них два авто «застрягли» між митними пунктами пропуску «Краківець» і «Корчова».

Гра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзит
Водії чекають на хоча б якесь зрозуміле рішення

«Польські аграрії вирішили, що повинні захистити свій ринок. Зараз у нас стоять два авто, і ми не знаємо, що з ними робити. Замовник сподівається отримати товар. Але нам заборонили навіть транзит, тож ми не можемо завезти товари і до Німеччини, і до Франції, і в інші країни. Якщо спершу йшлося про заборону експорту зерна, то нині – заборонений транзит не тільки зернових, а, практично, усієї сільськогосподарської продукції: фруктів, овочів, м’ясної, молочної продукції. 70-80% цих товарів ми якраз і возили, наприклад, мед ми возили і в Німеччину, і в Польщу, і в Нідерланди.  Вони (поляки - ред.) не хочуть пускати бо бояться, що український транзит потрапить на їхній ринок, бо їхні комерсанти можуть оформляти документи, наприклад, на Німеччину, а фактично перепродають там як словацьке чи польське зерно. Польський бізнес можна зрозуміти, але що робити нашому бізнесу, який орієнтований на експорт?» - каже він.

Наразі чимало вантажівок заблоковані на митних пунктах пропуску. Йдеться, зокрема про ті, які пройшли український митний контроль, і яким відмовили у в’їзді вже з польського боку. Для того, щоб вони могли повернутися, необхідно щоб замовник оформив низку документів про реекспорт. На це зважуються не всі.

«Деякі замовники відмовляються робити це повернення, кажуть, що чекатимуть, поки товар пропустять. І тепер уявіть ситуацію: стоять завантажені автомобілі і чекають. Поляки складають штрафи, а вантажівки не можуть виїхати, поки замовник не відмовиться від ідеї доставки. На цей крок йдуть не всі, бо це не вигідно. Замовник має ухвалити таке рішення, потім: 1) заплатити за перевезення до кордону з України; 2) заплатити за перевезення від кордону назад, 3) оплатити простій.

Наші замовники відмовляються, бо вони не винні. Але ми теж в цьому не винні, як і водій, який простояв два тижні у черзі до ветеринара», - зауважує досвідчений перевізник.

Рішень чекають близько сотні вантажівок

Один з водіїв підприємства - Юрій - телефоном розповідає: нині на митному переході Краківець-Корчова таких машин близько сотні. За пів дня з України до Польщі проїхали лише декілька порожніх вантажівок з бочками для пального та порожніх тентів. Решта – чекають. Загалом водій вантажівки, завантаженої зерном, уже тиждень стоїть у черзі на Краківці.

«На розворот зараз, напевне, близько сотні вантажівок. Ми стали в чергу - вона була десь довжиною 3 кілометри, її пройшли за 2 доби. Потім - ще 45 годин в накопичувачі (місце на українському боці, де вантажі чекають на оформлення перед в’їздом на нейтральну територію – ред.). Після того вже майже три дні стою на польській митниці», - додає він. 

Гра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзитГра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзитГра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзитГра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзит
Загалом у черзі - близько сотні вантажівок

Дехто з водіїв просто полишав автівки і поїхав додому. 

«Ті, що за нами стояли - теж стоять. Є, що авто зашторені, водії полишали на дорозі вантажівки, які стояли в черзі, і поїхали по домах», - каже він.

З його слів, він напередодні рейсу принаймні взяв із собою запас з харчів, яких, за його розрахунком, мало б вистачити на весь рейс. Тож чоловікові є що поїсти. Хто ж з водіїв не розраховував на такий довгий простій – мусять купувати що-небудь в магазинчику з українського боку або просити, щоб їм передали харчі на польський бік.  

Варіантів тепер небагато

До завтра поляки поки що чекають, додає гендиректор ПП «Ромді Україна» Роман Тарасюк, а потім будуть виписувати водіям штрафи за неповернення, за стоянку.

«16 квітня українську сторону поставили перед фактом, а до того - штучно затягували оформлення: не видавали сертифікати, призначали купу аналізів, пропускна спроможність ветеринарного лікаря впала в декілька разів. 

Тепер ми в дуже непростій ситуації: Україна і так не може товари вивезти морем, а тут ще й через територію Польщі заблоковано, всі наші контракти зірвалися. А як люди мають забезпечувати сім’ї? Виробники скажуть, що не мають куди збувати продукцію і - до побачення. Сьогодні ми й так заледве виходимо у «нуль», про прибуток останні 2-3 місяці взагалі не йдеться, є рейси, які геть збиткові, але якщо ми зупинимо перевезення, звільнимо персонал, то потім повернути людей буде вкрай складно», - додає він.

Фактично, перевізникам залишається не так багато варіантів, аби транзитом довезти товари. Вони можуть поїхати в обхід Польщі, через Угорщину, Словаччину чи Румунію. Проте Угорщина і Словаччина вже заборонили експорт українського зерна, тому багато перевізників побоюються, що рішення про заборону транзиту – не за горами і не надто воліють ризикувати. Та й словацька сторона теж почала затягувати з оформленням вантажів. Якщо ж до цих рішень приєднається й Румунія, то для України стане закритий і азійський ринок: морем ми вивезти товари не можемо, а на півночі й сході – ворожі армії.

Усю відповідальність за збереження продукції несе перевізник і водій. Якщо ж це товар, який швидко псується – рефрижератори мають працювати безперебійно, а це ще й додаткові витрати на пальне.

«У нас таких авто немає, але в інших колег є. Уявіть стан водія, в якого 5-6 днів працює рефрижератор, він відповідає за вантаж, а замовник не хоче оформляти реекспорт, бо йому вже заплатили гроші за цей товар», - зазначає гендиректор компанії.

Хто і як буде підраховувати збитки – сказати складно.

«Всі посилаються на форс-мажорні обставини», - резюмує перевізник.

Польські ЗМІ уважно слідкують за ситуацією, українські урядові організації - мовчать

Що буде далі наразі - невідомо. Польські ЗМІ рясніють заголовками про ситуацію з українським зерном: розповідають про протести фермерів, про те, як тривають перемовини, про те, що в українському зерні знайшли заборонений інсектицид. Зерновій темі присвячено до 50% новинних стрічок. Натомість з українського боку - тиша. На сайті Мінагрополітики і продовольства остання новина про ситуацію з Польщею, датована 16 квітня. 17 квітня міністр обговорив питання експорту зерна з угорським колегою. 18 квітня про ситуацію з транзитом сільгосппродукції через Польщу – ні слова.

Аналогічно – на сайті Мініфраструктури: остання новина – про блокування «зернової ініціативи» в морі Росією. Жодних пояснень як кому діяти і чого чекати. Єдине – Держмитслужба просить утриматися перевізників та експортерів від подання митних декларацій на товари сільськогосподарського призначення до митних пропусків, які межують з Польщею.

Гра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзитГра на виживання: як волинські перевізники потерпають від заборони Польщі на експорт і транзит

Тим часом польські ЗМІ повідомили, що прокуратура Жешува почала розслідування шахрайств з українським імпортованим зерном. Загалом йдеться про сім проваджень. В одній зі справ йдеться, що одна з компаній імпортувала технічне зерно з України та продавала його кільком вітчизняним виробникам кормів та продуктів харчування, вводячи їх в оману щодо якості та походження. Йдеться про щонайменше 1025 тонн пшениці. Провадження ведеться за статтею про невигідне розпорядження майном у значних розмірах. Слідчі підрахували, що йдеться про півмільйона злотих.

Перемовини між Україною поки що зайшли в глухий кут. У вівторок, 18 квітня, польське видання RMF FM повідомило, що Єврокомісари обговорили ситуацію фермерів у Польщі та сусідніх з Україною країнах. Єврокомісія готує коротко- та середньостроковий пакет підтримки. 

Обговорюються різні варіанти. Можливо, наприклад, активувати захисне застереження, передбачене положенням про безмитну торгівлю з Україною. Це означало б повернення мит на певну сільськогосподарську продукцію з України, а транзит товарів залишався б безмитним. Крім того, ЄК розглядає можливість збільшення підтримки з кризового резерву від 75 до 100 мільйонів євро. Польські фермери могли б отримати майже 40 мільйонів євро. 

Також обговорюється фінансування розблокування коридорів солідарності та внесення змін до положення про продовження безмитної торгівлі з Україною до 2024 року. Проте рішення ще не прийняті. Після ухвалення Європейською комісією, вони ще повинні бути схвалені державами-членами ЄС. А це - точно не один день чи тиждень.

***

Загалом у перевізників залишилось не так багато варіантів: перепрофілювати бізнес на перевезення інших товарів, везти товари в об'їзд Польщі через країни, які поки що принаймні дозволяють транзит, і геть радикальний - згорнути бізнес, який і так непросто вести у час війни.

Але інша сторона цієї ситуації - українські аграрії, які тепер не впевнені, як і куди вони будуть збувати товар, який раніше йшов на експорт. Про це читайте у наступних матеріалах.

Уже після виходу матеріалу стало відомо, що Україна і Польща домовилися про відновлення транзиту. Він має запрацювати вночі з 20-го на 21-ше квітня 2023 року.

«До транзиту будуть застосовані додаткові заходи контролю, про які буде найближчим часом повідомлено учасників ринку публічно та в робочому порядку», - додали у Мінагрополітики.

Уряд очікує офіційної комунікації від польської сторони щодо технічних аспектів транспортування української продукції територією Польщі. Про компенсацію збитків сторонам наразі не йдеться.

Можливо зацікавить