«Єва просто замовкла на декілька місяців» – історія маленької волинянки, яка вчиться жити з аутизмом

«Єва просто замовкла на декілька місяців» – історія маленької волинянки, яка вчиться жити з аутизмом

2 квітня – Всесвітній день поширення інформації про аутизм. За даними ВООЗ, 1 дитина зі 100 має розлади аутичного спектра (РАС). Дитяча психіатриня Катерина Мойсік з Волині розповіла про перші ознаки аутизму, а мама трирічної Єви поділилася історією діагностики та адаптації дитини.

Про це йдеться на фейсбук-сторінці Волинського обласного медоб’єднання захисту материнства і дитинства.

Дитяча психіатриня Катерина Мойсік наголошує: прояви аутизму можна зауважити ще у немовлят. Про РАС можуть свідчити знижені зоровий контакт та емоційні реакції, відсутність інтересу до облич, іграшок, контроль за підтримкою тіла, ослаблений лепет. Ще однією ознакою є атиповий плач (ослаблений, або ж частий та невмотивований, більш високочастотний). Буває, що дитина мала нормальний ранній розвиток, а після року відбувся регрес набутих навичок. Ці симптоми стають більш вираженими до 2-3 років.

Раннє виявлення дає можливість краще зрозуміти потреби дитини, почати правильну корекційну роботу. Це в подальшому — шанс на кращу адаптацію дитини до соціального життя.

«Єва просто замовкла на декілька місяців» – історія маленької волинянки, яка вчиться жити з аутизмом

Свою історію розповіла мама трирічної Єви, Вікторія Данилишин. Вона також наголошує: прийняття й усвідомлення проблеми допомагають ефективно з нею працювати. Вікторія закликає батьків не ігнорувати прояви аутизму, а одразу звертатися за допомогою до спеціалістів.

«На особливості поведінки Єви звернув увагу мій чоловік, адже він сімейний лікар і педіатр. Коли доньці був 1 рік і 4 місяці, ми завершили грудне вигодовування, і після цього у неї стався різкий відкат у розвитку. Вона починала говорити деякі слова, показувала «сороку-ворону», «па-па». Після припинення ГВ просто замовкла на декілька місяців, не було жодного звуку, перестала показувати все, що вміла», – розповідає Вікторія.

Батьки занепокоїлися такими змінами й вирішили звернутися до лікарів. Спершу спостерігали за поведінкою доньки, але поступово з’являлися нові тривожні ознаки.

«Єві був 1 рік і 10 місяців, коли ми вперше звернулися до психіатра. Почалося спостереження. Хоча симптомів було багато, нам казали, що вона ще маленька і до трьох років усе може нормалізуватися. Якщо ні – після трьох років вже йтиметься про діагноз. Власне, так і сталося», – додає мама.

Єва зовсім не говорила. Порівнюючи зі старшою дитиною, якій зараз 7 років, Вікторія чітко бачила різницю в їхньому розвитку. Старша вміла багато в цьому віці, а Єва, наприклад, не могла показувати ротик, носик, очі (частини тіла), тварин. Загалом дуже боялася тварин, а також боялася дитячих майданчиків: якщо вони навіть ішли повз, дівчинка розверталася і втікала.

З часом у неї з’явилися певні особливості поведінки.

«Якийсь час в неї був стереотипний рух по колу: йшла, зупинялася і якийсь час ходила по колу. Потім ця особливість зникла, але з’явився рух «метелик» руками. Вона робить такі специфічні рухи руками, якщо їй щось подобається, вона в захваті, проте інакше не може виразити свої емоції», – пояснює мама.

Коли Єві виповнилося 3 роки, батьки вирішили пройти детальну діагностику. Вона пройшла ADOS-тестування – комплексне дослідження, яке використовується при підозрі на розлади аутичного спектру. Діагноз підтвердили: у Єви було 7 балів із 10. Після цього родина оформила інвалідність і розпочала реабілітацію.

Зараз дівчинка ходить у звичайний дитсадок, і вже помітні значні результати.

«Я бачу, як вона почала краще взаємодіяти з дітьми. Спочатку доня від них відмежовувалася, брала іграшки й гралася в куточку сама. Поступово вона підсовувалася ближче, могла сісти з дітьми в колі, але гратися сама. Зараз вже може гратися разом із дітьми, може водити «коровай», коли малюків вітають із днями народження», – ділиться Вікторія.

Ранні ознаки аутизму (до 3 років):

Порушення соціальної взаємодії:

  • дитина не встановлює зоровий контакт;
  • не реагує на ім’я;
  • уникає обіймів, не шукає втіхи в дорослих;
  • відсутня спільна увага (не показує пальцем, не ділиться враженнями).

Порушення комунікації:

  • пізно починає говорити або не використовує мовлення для спілкування;
  • ехолалія (повторення слів без розуміння контексту);
  • відсутня міміка, жести, інтонація невиразна.

Обмежені інтереси та стереотипна поведінка:

  • гра не сюжетна, а маніпулятивна (дитина крутить колеса, викладає іграшки в ряд);
  • дитина може рано виявляти інтерес до букв, цифр, календарів або навіть легко засвоювати іноземні мови (особливо англійську).Проте головна особливість — використання цих знання без комунікативної функції;
  • часте повторення слів, фраз (малюк може цитувати мультфільми, але не підтримує діалог).
  • вже у 2 роки можуть знати цифри, абетку, але без розуміння прочитаного. Діти з РАС почуваються комфортно в передбачуваному, систематизованому середовищі, тому номерні знаки, вивіски є для дітей острівцем стабільності і можуть давати відчуття контролю.
  • звертають увагу на деталі і мають труднощі зі сприйняттям цілісної картини;
  • повторювані рухи (розмахування руками, ходьба навшпиньки);
  • ритуали, протест проти змін.

Більш пізні ознаки аутизму (після 3 років):

  • відсутність рольової гри;
  • нездатність до діалогової взаємодії;
  • буквальне сприйняття мови (не розуміє жартів, метафор);
  • гіперчутливість або нечутливість до звуків, світла, дотиків;
  • вузькі, глибокі інтереси (захоплення календарями, номерами, пазлами).

Дитяча психіатриня Катерина Мойсік зазначає:

«Кожна дитина з аутизмом — унікальна: хтось не розмовляє, а хтось спілкується незвичним способом, хтось уникає тактильного контакту, а хтось навпаки потребує обіймів. Головне – прийняття, розуміння та створення комфортного середовища для розвитку. Саме тому важливо, щоб спеціалісти, батьки та всі, хто працює з дітьми, знали, як правильно підтримати дитину з аутизмом».

«Єва просто замовкла на декілька місяців» – історія маленької волинянки, яка вчиться жити з аутизмом

До слова, аутизм - це не хвороба, а стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і може спричинити значні соціальні, комунікаційні та поведінкові труднощі. Цей стан може проявлятися по-різному і може мати як легку, так і дуже важку форму. Саме тому правильним терміном для нього є розлад аутистичного спектра (РАС).

Читайте також:

Можливо зацікавить

У Луцькому пологовому відділенні жінка втратила репродуктивну функцію після лікування

У Луцькому пологовому відділенні жінка втратила репродуктивну функцію після лікування

На Волині мікроавтобус збив 6-річну дівчинку: дитина померла в лікарні

На Волині мікроавтобус збив 6-річну дівчинку: дитина померла в лікарні

Збільшать виплати прийомним батькам та батькам-вихователям: скільки отримуватимуть

Збільшать виплати прийомним батькам та батькам-вихователям: скільки отримуватимуть

Семеро дітей, дружина й онук: після поранення до сім'ї повернувся прикордонник з Волині

Семеро дітей, дружина й онук: після поранення до сім'ї повернувся прикордонник з Волині

Тут не лише читають: як обласна бібліотека для юнацтва на Волині стала простором єдності та підтримки
відео

Тут не лише читають: як обласна бібліотека для юнацтва на Волині стала простором єдності та підтримки

На Волині у прикордонній громаді учням заборонили їздити до школи на мототранспорті

На Волині у прикордонній громаді учням заборонили їздити до школи на мототранспорті

На Волині оперативно розшукали дітей та повернули їх матері

На Волині оперативно розшукали дітей та повернули їх матері

Навчання під час лікування: як на Волині працює «Школа Супергероїв»
відео

Навчання під час лікування: як на Волині працює «Школа Супергероїв»

У Володимирі лікарі врятували найстарішу 96-річну пацієнтку з інсультом

У Володимирі лікарі врятували найстарішу 96-річну пацієнтку з інсультом