Інклюзія в дії: як у луцькій гімназії створюють рівні можливості для всіх дітей
Інклюзія в освіті – це не лише про адаптацію навчального процесу до потреб дітей з особливими освітніми потребами (ООП), але й про створення рівноправного середовища, де кожен учень може розкрити свій потенціал. Гімназія №7 у Луцьку є яскравим прикладом впровадження інклюзивної освіти на практиці.
Щороку кількість інклюзивних класів та груп зростає, місто активно впроваджує відповідну освіту. У школах створюють ресурсні кімнати, забезпечують корекційні заняття, а також у Луцьку діють інклюзивні центри, в яких визначають необхіднийрівень підтримки для кожної дитини.
Начальник Департаменту освіти Луцької міської ради Віталій Бондар зауважує, що наразі у школах громади навчаються 290 дітей, а у садочках - 101 дитина з особливими освітніми потребами. Відповідно, такою ж є і кількість класів та груп.
«Створюємо класи інклюзивного характеру, забезпечуємо педагогів асистентами, які працюють в таких класах, також обов'язково впроваджуємо по закладах освіти ресурсні кімнати, забезпечуємо максимальне фінансування корекційних годин. Години фінансуються з державного бюджету, але цих коштів недостаньо».
Віталій Бондар зазначає, що підхід - комплексний: в закладі освіти на чолі з його керівником створюють групу підтримки, до складу якої входить заступник, психолог, соціальний педагог та педагог, що безпосередньо працює в класі з дитиною.
«Мета така, що йде процес соціалізації, ми її підтримуємо та впроваджуємо в громаді. Кожного року кількість діток збільшується, у зв'язку з тим, що є бажання батьків, щоб організовували навчання саме в такому інклюзивному класі для її дитини», - сказав посадовець.
Попри недостатнє фінансування з боку держави, завдяки комплексному підходу та співпраці педагогів, психологів, соціальних працівників і батьків вдається забезпечувати якісну освіту для дітей з ООП.
Голова методичного осередку асисистентів учителя інклюзивних класів гімназіїі №7 Яна Возняк розповіла ВСН про впровадження освіти для дітей з ООП на прикладі свого навчального закладу.
У гімназії функціонує шість інклюзивних класів, п'ять з яких – початкова ланка. З кожною дитиною працюють вчителі та асистенти, які забезпечують необхідний рівень підтримки.
Асистент вчителя виконує низку важливих завдань, спрямованих на підтримку освітнього процесу. Основними його функціями є:
- Організація освітнього процесу дитини з ООП. Асистент допомагає учневі опанувати матеріал під час уроків, адаптує завдання відповідно до можливостей дитини.
- Розробка індивідуальної програми розвитку. У співпраці з педагогами, психологами та батьками асистент створює плани, які враховують як навчальні, так і психологічні потреби учня.
- Модифікація класного середовища. Це включає створення комфортних умов для навчання, розробку спеціальних методик та моніторинг результатів.
У роботі з дітьми асистенти застосовують різноманітні підходи. Наприклад, асистент паралельно веде записи, якщо учень не встигає записати матеріал з дошки. Якщо дитина відволікається - педагог допомагає повернути її увагу до навчального процесу.
Для дітей, які потребують додаткової емоційної підтримки, у школі створено ресурсну кімнату. Це спеціальний простір, де учні можуть відпочити, малювати чи гратися. Наприклад, якщо дитина перевтомлюється під час уроку, за рекомендацією психолога та педагогів вона може відвідати кімнату для психологічного розвантаження.
«Учень з особливими освітніми потребами присутній у класі на всіх уроках. До прикладу, на уроках алгебри, геометрії допомагаємо учню у кресленні таблиць та графіків. Коли він не встигає робити записи з дошки, відповідно ведемо паралельно з ним записи уроку, щоб учень мав усі матеріали для вивчення того чи іншого предмету.
Буває, що на уроках відволікається, тоді ми сконцентровуємо його увагу на роботу в класі. Коли учень з ООП був у попередніх класах, то втомлювався частіше, починав нервувати, відповідно до рекомендацій членів консультаційно-педагогічної групи, учень у супроводі асистента вчителя виходив з класу, та йшов до кімнати психологічного розвантаження, тобто до ресурсної кімнати, де він міг сісти на крісло-мішок та відпочити або ж помалювати чи пограти в ігри.
Обов’язковим також є супровід дитини у відвідуванні позакласних заходів. Ми разом ходимо до театру, на благодійні концерти, відвідували луцькі навчальні заклади з метою профорієнтації, так як учень цього року завершує навчання в середній школі», - розповіла Яна Возняк.
Важливим досягненням гімназії №7 є створення дружньої атмосфери у класах. Учні ставляться до дітей з ООП доброзичливо, підтримують їх, що сприяє формуванню позитивного мікроклімату. Зокрема, класний керівник активно працює над створенням єдиного колективу, де об’єднані всі діти.
«Я вважаю, що навчання дітей з ООП в загальноосвітніх класах надає їм змогу відчувати себе частиною колективу великої шкільної родини. Це чудовий початок інтеграції в суспільство. Інклюзивне навчання спрямоване на розвиток сильних якостей та талантів дітей.
На мою думку, можливість навчання в загальноосвітніх класах допомагає вирішити проблеми подальшого працевлаштування дітей з ООП, що, в свою чергу, позитивно впливає на їхнє майбутнє», - підкреслила Яна Возняк.
Однією з ключових складових продуктивної роботи з дітьми з ООП є активна взаємодія з батьками. Їх залучають до процесу розробки індивідуальної програми розвитку, що сприяє досягненню позитивних результатів у навчанні та соціалізації дітей.
Читайте також:
- Луцьк не доступний? Новий «Холостяк» країни і співак Дмитро Монатик не змогли заїхати на кріслі колісному у кілька закладів міста
- Новим «холостяком» стане військовий з Рівного, який втратив на війні обидві ноги