«Мотивація педагога до роботи – заробітна плата»: очільник департаменту освіти Луцької міської ради Віталій Бондар
Віталій Бондар очолив департамент освіти Луцької міської ради у липні 2021 року. За цей короткий час відомство, яким він керує, зіштовхнулося із багатьма викликами, основний з яких – війна.
Як вдається ефективно працювати у цей непростий період, про основні проблеми, які довелося долати, про безпеку учнів і педагогів та про багато іншого журналісти ВСН поспілкувалися із головним освітянином Луцька Віталієм Бондарем.
- Навчальний рік добігає кінця. Наскільки ви задоволені його проведенням, зважаючи на те, що країна перебуває у війні?
- Є багато факторів, які впливають на організацію освітнього процесу, ключовий із них пов'язаний з війною. Не просто керівникам закладів освіти, не просто департаменту освіти організувати освітній процес. Багато непередбачуваних ситуацій… Потрібно все організовувати і продумувати, враховувати той фактор, що доводиться працювати в укритті: чи навчаємося, чи просто туди заводимо дітей, потрібно працювати чи офлайн, чи онлайн, чи в змішаному форматі. Потрібно організовувати освітній процес для дітей, які виїхали за кордон: чи то індивідуальну форму для навчання обрати, чи то екстернат, чи домашню форму навчання.
Багато змін у законодавстві, багато моментів стояли і стоять перед нами. Чи задоволений я реалізацію освітнього процесу? Керівники освітніх закладів - усі молодці! Організували освітній процес якісно. Результат будемо бачити тоді, коли діти здадуть мультипредметний тест. Зараз перевіряється рівень знань за посередництвом контрольних робіт, зрізів, які проводяться в усіх закладах освіти. Можемо зробити висновок на липень місяць. Зараз поки-що зарано будь-що говорити, але я задоволений тим освітнім процесом, який був організований, керівники впоралися.
- Якими будуть урочисті лінійки цього року?
- Завершення навчання відбудеться 30 травня, ми провели оперативну нараду і погодили, що останній дзвоник у нас буде 31 травня. Будуть вручені грамоти, нагороди, дипломи для дітей за досягнення у навчанні.
Чи будуть урочистості чи не будуть - вирішувати керівнику того чи іншого закладу. Ми не рекомендуємо будь-яких урочистостей. Гучну музику вмикати, один одного вітати – це не доречно у нинішній час. Але винесення прапора, державних символів, гімн – це все має бути. Можливо, якийсь номер дитячої творчості продемонструють для батьків, які прийдуть. Зараз керівники намагаються креативити: організовують заходи у формі ворк-шопів, лекцій, згідно із законодавством мають право це робити.
- Як департамент освіти працював на початку повномасштабної війни та чи змінилася його робота з часом?
- Колектив департаменту освіти – це люди думаючі і знаючі, це фахівці високого рівня. Вони з розумінням поставилася до тих викликів, які у нас виникли, починаючи з лютого 2022 року, тобто від початку повномасштабного вторгнення. Всі як один працювали в департаменті освіти, за необхідності організовувалася робота в дистанційному форматі. Тобто всі виконували свої повноваження, будучи на робочому місці чи за межами департаменту. Як таких страхів у працівників департаменту не було, діяли досить правильно, водночас толерантно, з розумінням ставилися до ситуацій, що виникали. Я також. Як працювали, так і працюємо, іноді навіть на випередження.
Є нюанси щодо організації освітнього процесу: часто ми використовуємо різноманітні методичні рекомендації обласного управління освіти, Міністерства освіти і науки України, але буває так, що їх немає, або невчасно надходять для використання у роботі. Тоді організовуємо освітній процес згідно із чинним законодавством України самостійно. Хто працює, той може помилитися, але поки вагомих помилок не було.
Керівники закладів освіти на своїх місцях, грамотно здійснюють свої повноваження і надають якісні освітні послуги. Ми бачимо хороші результати: було опитування респондентів щодо якості освітніх послуг в громадах, то Луцьк серед обласних центрів на першому місці. Це говорить про те, що якісно працює як департамент, так і заклади освіти.
- Скільки луцьких школярів виїхали за кордон з початку повномасштабної війни та скільки не повернулися?
- Така статистика ведеться. Станом на лютий-березень 2022 року таких дітей було понад 3000, але в Луцьку громаду приїхали з інших регіонів не менше 3000 дітей. Станом на 1 квітня 2024 року не повернулися понад 800 дітей шкільного та дошкільного віку. Цифра періодично міняється, адже хтось повертається, хтось виїжджає, але наразі вона така.
- Які ініціативи ви впроваджуєте для покращення якості освіти у місті?
- Таких ініціатив дуже багато, кожен керівник закладу освіти намагається впроваджувати різні інновації та ноу-хау в освітній процес. У нас зараз реформа НУШ іде і ми не просто використовуємо норми НУШ, ми надаємо можливість обрати освітню програму за вимогами і потребами наших батьків.
Ми намагаємося робити усе, щоб було цікаво для наших дітей і дослухаємося до потреб батьків, адже батьки є теж учасниками освітнього процесу, тож маємо все це також врахувати. Кожен заклад освіти є особливим, тому що є певні напрямки роботи щодо поглибленого вивчення деяких предметів, десь профілізується в конкретних дисциплінах.
- Як ви співпрацюєте з навчальними закладами та вчителями для досягнення спільних цілей?
- Ми є уповноваженим представником органу місцевого самоврядування у напрямку освіти. Я є роботодавцем для керівника кожного закладу освіти, відповідно контроль відбувається, починаючи з кадрових питань, прийняття на роботу того чи іншого керівника закладу освіти, контроль за організацією освітнього процесу як у методичному, так і в навчальному аспектах. Без координації роботи якісного освітнього процесу не буде.
- Оплата праці педагогів завжди була болючою темою. Зарплати у вчителів наразі достатні?
- Звичайно, що ні. Хочеться, щоб наш педагог себе відчував соціально захищеним у суспільстві. Наш педагог отримує невисоку заробітну плату. В середньому це 12-13 тисяч гривень отримує вчитель, який має першу чи вищу категорію. Тобто люди зі стажем мають невисокі заробітні плати. Чому так? Тому що зарплата вчителя залежить від освітньої субвенції, від державного бюджету.
Війна, а перед тим була пандемія, внесли свої корективи. Нюанси щодо заробітних плат - зрозумілі. Фінансування заробітних плат лягає на плечі органів місцевого самоврядування. У нас не вистачає на сьогодні понад 18,5% освітньої субвенції, ця нестача перекривається за кошти місцевого бюджету, а в рік це 115 млн грн. Це велике фінансове навантаження. Як би ми не хотіли підняти престиж роботи педагога у відсотках, ми не маємо можливості це зробити.
- Як вирішуєте питання доступності освіти для всіх категорій населення у Луцьку?
- Закон України «Про повну загальну середню освіту», 53 стаття Конституції України чітко гарантують безоплатне здобуття дошкільної та загальної середньої освіти в закладах освіти. Ми це забезпечуємо. Якщо є бажання долучитися до освітнього процесу дітям, які проживають у нашій територіальній громаді, то будь ласка.
Це не є проблемою. Існують якісь перестороги і проблеми, коли у нас є перенаповненість класів, тоді ми спрямовуємо у інші заклади освіти. Таких проблем, що когось не взяли на навчання, у нас немає. За бажанням батьків зараховуємо до числа здобувачів освіти того чи іншого закладу, в тому числі, із числа внутрішньо переміщених осіб та осіб інших категорій.
- Які виклики ви бачите у сфері освіти міста і як плануєте їх вирішувати?
- В першу чергу - це фінансування. Мотивація педагога до роботи є заробітна плата, викликом в першу чергу є це. Також непростим для наших здобувачів освіти є рішення, у який заклад вступати далі: в Україні чи за межами країни. Над цим також треба працювати, я підтримував і підтримуватиму наші місцеві ВУЗи. Для наших дітей це найкомфортніший варіант, щоб здобувати освіту.
Ще один виклик як для органів місцевого самоврядування так і для нас – це економія енергоносіїв, добудова шкіл, добудова садочків, утеплення і так далі. Викликів є дуже багато, вирішуємо їх поступово. Але я скажу так: з мудрим керівництвом можна зробити все. Дійсно, в місті є мудре керівництво, соціально справедливий міський голова Ігор Поліщук робить все, аби було комфортно закладам освіти і педагогам.
Багатий не той, хто має багато грошей, а той, хто мудро вміє розпорядитися тим, що має. А ми так працюємо. Ми робимо все, щоб наші заклади були енергоефективні і з бюджету не перевитрачалися кошти.
- Коли до Луцька приєдналися села, під управління департаменту перейшли тамтешні школи та дитячі садки. Як це вплинуло на галузь освіти у місті?
- Ми навчилися працювати з такими закладами освіти. Зрозуміло, що в межах міста - це одна специфіка роботи, в межах сільських місцевостей – інша. Тим паче, що це були інші громади і там були інші органи управління, які представляли їхні інтереси в межах відповідних населених пунктів. Але нам є чим поділитися з цими закладами освіти, а є чому повчитися у них, працюємо якісно, є тандем, є прекрасні результати. Загалом додалося десять закладів загальної середньої освіти та десять садочків.
Тобто було приєднано близько 20 закладів освіти. Від закладів з приєднаних громад ми взяли багато цікавих речей для управлінської та методичної роботи в заклади освіти міста. Натомість ми багато чого впровадили у тих закладах, які тепер належать до Луцької міської територіальної громади. У нас дуже гарна синергія та поєднання позитивних моментів. Наприклад, у фінансовій економії в них було більше досвіду. Ми ж допомагали їм у методичній та управлінській діяльності.
- Як ви плануєте підвищити професійний рівень педагогів у Луцьку?
- Постійно підтримуємо, це лягає на плечі департаменту і Центру професійного розвитку педагогічних працівників, а він якраз працює при департаменті освіти у напрямку підвищення кваліфікації педагогів. Все робимо для того, аби підняти професійний рівень. Є певні вимоги законодавства, є певні вимоги до атестації педагогічних працівників, ми їх виконуємо.
Також співпрацюємо з Волинським інститутом післядипломної освіти, з ВНУ імені Лесі Українки, з багатьма іншими навчальними закладами. Педагоги постійно долучаються до семінарів, вебінарів офлайн, онлайн, змішаного формату. Тобто робимо все для того, аби педагоги піднімали свій професійний рівень.
- Як ви взаємодієте з батьками учнів та як залучаєте їх до управління освітою в місті? Чи є скарги з боку батьків на побори?
- Учасниками освітнього процесу є батьки. Це ключовий учасник освітнього процесу і до нього потрібно дослухатися. Ніхто не каже, що будь-яка скарга має бути втілена в життя як аксіома. Ми маємо обов'язково проаналізувати кожну ситуацію, якщо в нас 102 заклади освіти, відповідно в кожному закладі може бути якась скарга, в нас 32000 учнів, це величезна когорта дітей.
Є скарги і щодо типу закладів і щодо збору внесків. Наші керівники закладів освіти є мудрими керівниками. Ніхто з них коштів не збирає. Якщо є ініціатива з боку батьків на щось, це відповідно передбачено Законом України про благодійність і благодійні внески. До прикладу, батьки хочуть покращити матеріально-технічний стан в групі у садочку, ніхто цього не заборонить, садочок не є приватною власністю, він є комунальним, відповідно батьки можуть долучитися до покращення умов перебування їхніх дітей. Якщо є якесь пошкодження майна у закладах освіти, відповідно, його треба відшкодовувати. Відповідальність за це лягає на плечі батьків. Скарги є, вони і будуть, адже той, хто працює, може помилитися, але роботу ведемо і на досить високому рівні.
- Які безпекові заходи ви вживаєте у навчальних закладах Луцька?
- Для нас безпекова ситуація – це облаштовані належним чином укриття, це тривожна кнопка в закладі освіти. Ми постійно вкладаємося в облаштування укриттів. Якщо на початку війни потрібно було просто розчистити підвальні приміщення, то тепер треба покращити вентиляцію, облаштувати водовідведення, обігрів, встановлення інтерактивних дошок і так далі, постійно змінюється вимога до безпекового простору.
Стосовно ж тривожних кнопок, то це не тільки вимога законодавства, ми розуміємо, що йде війна, працюють різноманітні диверсійні групи, якісь інші підозрілі особи, треба контролювати та відслідковувати. Максимально облаштовуємо заклади освіти камерами відеоспостереження, щоб безпековий простір був на високому рівні.
- Чи не плануєте вводити у штат освітніх закладів посаду охоронця?
- Щодо охоронців у закладах освіти, то це питання досить актуальне. В цьому напрямку працюємо спільно з МВС. Є два райони в області – Ковельський і Камінь-Каширський, де ввели у штат поліцейських, які пілотуються у цих закладах освіти півроку.
Результат ми побачимо згодом, тоді будемо говорити про місто Луцьк. Луцьк хоч і обласний центр, але місто не є прикордонним. Тому поки ми моніторимо і вивчаємо ситуацію, тоді будемо приймати рішення щодо організації такої ж роботи у місті Луцьку.
- Роботу керівника департаменту освіти ви поєднуєте з депутатством у Луцькій міській раді. Наскільки це вам допомагає чи, можливо, заважає?
- Ця діяльність мені не заважає, навпаки підсилює мою компетентність у деяких питаннях щодо ситуації в громаді. Працюю фактично 24 на 7. На мене як директора департаменту покладено коло посадових обов'язків, які доводиться виконувати і після закінчення робочого часу. Як до депутата - постійні дзвінки, навіть у нічний час, таке також буває. Стараємося сприяти, допомагати, тому що тих, хто потребує допомоги, є багато, а з лютого 2022-го року їх стало ще більше.
Читайте також:
- У Луцьку затвердили перелік садочків, які працюватимуть влітку
- У Луцьку утеплюють дитсадок №19
- 100 дітей на 30 вільних місць: яка ситуація у Луцьку з чергами в дитсадок