«Очі з неба»: аеророзвідниця розповіла, чому на війні важливі дрони
Дрони - очі на війні, робота яких може допомогти будь-якому роду військ, каже аеророзвідниця Анастасія Конфедерат. З ними можна побачити переважну більшість: і розташування військ противника, і вогневі точки, і звідки йде артобстріл. Також дрони і аеророзвідка допомагають у пошуку поранених.
Про це в етері говорили керівниця волонтерського штабу «Ангар» Ольга Валянік та комунікаційниця штабу Ірина Новосад з аеророзвідницею підрозділу аеророзвідки сил спеціальних операцій Анастасією Конфедерат.
До слова, під час розмови волонтерський штаб «Ангар» збирав 1.5 млн гривень на дрони Mavic для 10 підрозділів.
Внести частинку для закриття збору можна у PayPal: [email protected] або https://linktr.ee/angarukraine.
Якими дронами користується українська армія
Анастасія Конфедерат: Наша армія дуже рідко користується спеціалізованими пристроями. Масово використовуємо цивільні дрони - квадрокоптери, тому що це доступно. У певних моделях цивільних дронів є хороша камера, яка може бачити дуже далеко і на них не треба сертифікація.
Зараз армія воює всім, чим може, і 90% пташок в небі - це цивільні дрони. Це дрони типу Mavic, Matrice і Autel. Інші фірми я не називаю, тому що вважаю, що вони об’єктивно відстають.
Чи є українські розробки дронів?
Анастасія Конфедерат: Є, таких дуже багато. По-перше, є ті, що вже стоять на озброєнні. Інформація про них є у вільному доступі.
Мені розповіли, що їх вдосконалюють. У нас 8 років було АТО/ООС і активні бойові дії за кілька років трохи вщухли, звісно, бої відбувалися, але не так активно, тому дрони розроблятися для тихих умов. Зараз же йде повна м’ясорубка.
Якщо говорити про ті дрони, які стоять на озброєнні і є невдосконаленими, ми повинні чекати, поки заводи їх дороблять, бо вони зараз займаються ремонтом дронів.
Як працють дрони взимку і що потрібно пам'ятати під час їхнього використання у «нельотну» погоду
Анастасія Конфедерат: Будь-які моделі дронів працюють погано при -20 градусів. Треба розуміти, як зберігати батареї, розуміти, в яку погоду вилітаєш. Цього всього навчають на курсах, яких багато у вільному доступі.
Щодо роботи взимку є багато специфічних моментів, не тільки мінусова температура.
Є така річ, як трубка Піто, яка виглядає з крила чи іншої частини фюзеляжу. Вона вимірює швидкість не за даними, які глушаться на фронті, а за швидкістю руху повітря. Коли вона замерзає чи покривається льодом, взагалі літати неможливо, тому що літак не може спозиціонувати себе. Але ми вже навчилися замовляти деталі з обігрівом трубок - можна працювати.
Щодо таких дронів цивільного призначення, як Mavic чи Autel, то все просто. Ви плануєте, що літатимете вдвічі менше, тобто максимум 20 хвилин. При -20 градусах, мені здається, трішки небезпечно літати.
Я вам скажу, коли здаєш екзамен, треба показати своє розуміння, що не можна висаджувати батарею менше, ніж на 25%. В бойових же умовах доводиться висаджувати інколи і в нуль, дотягуючи дрон на останніх відсотках батареї, тому що там вітер, обстріли або інші маневри, які з’їдають батарею.
Робота дронів під час польоту ворожих РЕБ
Анастасія Конфедерат: Є два великих сектори роботи: квадрокоптерний тип - цивільні дрони типу Autel, які відразу зносить вітром. Mavic має режим, який утримує висоту, і вони трішки розраховані, щоб літати без GPS. Якщо на землі не буде зловлено сигнал, то вище, ніж 300 метрів, він не злетить, тому треба почекати, поки РЕБ (радіоелектронна боротьба, - ред.) перезарядиться. В цей час більшість дронів злітає.
Якщо РЕБ працює по чистоті зв'язку між пультом і дроном, то зникає відео і ми не можемо зрозуміти, де дрон. Інколи керування проскакує, тому я раджу тим, хто літає, не відпускати стіки керування, бо дрон може виконувати екстрену посадку. Ці мілісекунди, які можуть прорватися у зв'язку, повернуть дрон або відведуть від дії РЕБ.
Нещодавно знайомий виконував бойове ураження по ворогу: вони пролетіли над нашим РЕБ і над противника, залетіли їм в тил, вразили ціль, пролетіли назад і успішно приземлилися. Все це було зроблено через спеціальні антени.
Як волонтерський штаб «Ангар» працює по запитах дорогої техніки
Ольга Валянік: Для того, щоб отримати дрон-«мавік» чи будь-яку іншу дороговартісну техніку, військова частина повинна зробити запит на благодійний фонд з підписом і печаткою командира військової частини. Після цього, як ми бачимо, що є досить багато запитів на дрони, оголошуємо величезний збір. Потім збираємо на них кошти і передаємо військовій частині по акту передачі: з однієї сторони - наш благодійний фонд, з іншої - військова частина, яка приймає.
Якщо необхідно завозити автівку, наприклад, яка підпадає під товари подвійного призначення, ми маємо ще отримати від військової чатини гарантійний лист.
Звичайно, що ми ставимо в пріорітетність ті військові частини, які нині перебувають у зоні бойових дій на нульових позиціях. Далі - по залишковому принципу: якщо у нас лишається техніка і немає запитів від військових частин, які на нулі, можемо її передати частинам, які цього потребують, ротаційно перебуваючи у іншій частині Україні.
Читайте також:
- Військові, які розробляють бойові дрони, потребують автомобіля, який буде перевозити великих «бойових пташок». Нині триває збір коштів на машину.
- Волонтерський штаб «Ангар» зібрав кошти на чергові автомобілі для військових.
- Гексакоптер та безпілотний літак розробили спеціально на замовлення розвідників. Обидва БПЛА стійкі до засобів РЕБ.